Tioman!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Geert Jan Hoornenborg - WaarBenJij.nu Tioman!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Geert Jan Hoornenborg - WaarBenJij.nu

Tioman!!

Door: geertjanhoornenborg

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

14 Mei 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

2 weken geleden zijn we met zijn 5en een lang weekend naar Tioman Islands geweest! (27 Apr– 2 Mei) De dinsdag na het weekend was er namelijk een national holiday ‘Labour Day’ en we hadden die maandag dan vrij gevraagd. We hebben vrijdag om 23:00 de nachtbus genomen naar Mersing. De tocht duurde echt super lang en we dachten wel dat we konden slapen in de bus, maar de wegen waren zo slecht dat we bijna niet hebben geslapen. Die zaterdagochtend kwamen we om 04:30am aan in Mersing. Hier gingen we nog op zoek naar een hostel om de nodige paar uurtjes bij te slapen. Dit is niet meer gelukt en we hebben de nacht doorgebracht op het ferry station. Hier hebben we echt als zwervers op bankjes geslapen, maar het was allemaal te doen. Na een paar uurtjes ‘geslapen’ te hebben namen we om 09:30 de ferry naar Tioman Islands. De tocht duurde 2 uur, want het eiland was een redelijk end van de kust. Toen we op een gegeven moment dichter bij het eiland kwamen zag je gewoon echt witte stranden en helder blauw water!! Echt super mooi! Je kon de vissen gewoon zien zwemmen. We moesten nog op zoek naar een hotel, want we hadden dit natuurlijk niet van tevoren geboekt. Dit heeft ook wel de nodige tijd gekost. We zijn eerst naar ABC beach gegaan waar veel hostels zouden waren, maar echt alles zat vol-.-. Eindelijk kregen we een huisje toegewezen, maar toen we hier keken kropen de insecten gewoon over het bed. De dames waren het hier dus echt niet mee eens en daarom hebben we de ‘Lonely planet’ van Steph erbij gepakt om alle hotels af te bellen. Op een gegeven moment hadden we een deal kunnen maken met het Panuba Inn Resort en zijn hier ook gauw naar vertrokken. We moesten hiervoor een watertaxi nemen om er te komen; Dit was ook weer iets nieuw :P. Hier hebben we ingecheckt en zijn gelijk op het strand gaan liggen om wat bij te slapen. S’avonds hebben we nog relaxt gegeten bij het resort en zijn we vroeg op bed gegaan.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om de Coral Island Tour te doen. Dit was een tour die langs de mooiste snorkelplekken ter wereld ging! We werden om 10am opgepikt bij het hotel en zijn naar verschillende snorkelplekken geweest bij het eiland, maar ook bij bijgelegen kleinere eilanden. De tocht was echt geslaagd! We kwamen langs onbewoonde eilanden met witte stranden en natuurlijk het helder blauwe water! Tijdens het duiken hebben we ook echt super mooi koraal en vissen gezien! Tijdens de 2e of 3e stop hebben we ook nog haaien gezien tijdens het snorkelen! Echt zo gaaf, want ze zwommen misschien 2m voor je en waren ongeveer 1.5 meter lang! Ook nog een zeeschildpad gezien die een hele tijd maar 1m onder zwom! Tijdens de toch hebben we nog een lunchbreak gehad op een mooi wit strand waar veel barretjes waren :D Om 4pm waren we ongeveer weer terug bij ons hotel. Hier nog even een paar keer van de pier gesprongen toen we op het grandioze idee kwamen om bier en wijn te gaan drinken op diezelfde pier. Wij bestellen bij het restaurant en ze vonden het zelf volgens mij ook een top idee, want we konden de glazen gewoon meenemen! Na 5 flessen wijn en heel veel bier werd het op een gegeven moment een groot feest! Het hele hotel liep leeg en iedereen zat op een gegeven moment op de pier te chillen. Wat was het daar relaxt!!Een mooie zonsondergang gezien en de nodige kunstjes gedaan van de pier (die dingen kan je dan ineens allemaal :P). Op een gegeven moment was het donker dus wij zouden ons omkleden om daarna weer bij het hotel te eten. Hier hebben we nog wat gegeten en natuurlijk de zee weer ingegaan! (gewoon omdat het kan)

De volgende dag (maandag) lekker uitgeslapen en de watertaxi naar Selangor genomen. Dit was het strand waar we zondag hebben geluncht. We hadden namelijk gepland om dinsdag te gaan duiken en hier moesten we onze duikspullen gaan passen! We moesten daar ook onze papieren invullen voor het geval een van ons het niet zou overleven volgens mij :P Daarna nog naar de drankwinkel gegaan, want alles op het eiland was tax-free!! De nodige inkopen dus gedaan en nog wat door het dorpje heen gelopen. De rest van de dag hebben we relaxt gezwommen en op het strand gelegen. Echt weer een top dag! S’avonds weer teruggegaan naar het hotel en hier bedachten Steph en ik nog even van de pier af te springen. (Dit ging de avond ervoor ook zo leuk) Ik sprong op een gegeven moment van de pier en natuurlijk niks aan de hand. Steph stond al de hele tijd te twijfelen, want ze had het erover dat het veel hoger leek. Ik gewoon een beetje pushen en op een gegeven sprong ze uiteindelijk. Het duurde al wat langer voordat ze boven kwam, maar toen ze boven kwam zegt ze ineens “F*ck ik ben in die zee-egels gesprongen”. Ik denk je maakt een grapje, maar nee :P Wij ‘snel’ naar het hotel en gevraagd wat we moesten doen. Hier zeiden ze dat je minstens een half uur met een stok tegen je voet moest gaan slaan (tot bloedens toe) om die stekels eruit te halen. (Die stekels waren namelijk niet hard, maar van ‘jelly’ ofzo). Ik wou natuurlijk helpen, maar op een gegeven werd het wat minder want het bleek dus echt heel zeer te doen. Na een half uur te slaan en limoen erop te smeren deed het nog net zo zeer dus zijn we dr maar mee opgehouden. De stekels waren er ongeveer toch wel weer uit :P Na deze uitputting nog wat gegeten en gechild bij het hotel. Weer aardig vroeg op bed gegaan, want de volgende dag zouden we gaan duiken!!

Die ochtend gingen we om 8,30am duiken! Eerst een korte briefing gehad en de zware duikuitrusting aangetrokken. Vanaf het strand de zee ingegaan en hier op 3m diepte 3 basisoefeningen gedaan. Iedereen moest deze goed doen om verder te gaan. Het is toch best apart om door een zuurstoffles adem te halen, maar na een tijdje went dit wel. Dacht in het begin dat ik het wel even zou doen, maar het is toch echt heel anders als je onder water zit. Op een gegeven moment had iedereen de oefeningen onder de knie en gingen we gelijk door (zonder naar het oppervlak te zijn geweest). Na echt een paar minuten zagen we meteen een reuze zeeschildpad en dit was echt geweldig! Je ziet gewoon zo’n beest in zijn natuurlijk leefomgeving wat zo indrukwekkend is om te zien! We hebben de schildpad een tijdje gevolgd en daarna zijn we echt naar hele mooie stukken koraal geweest. Als je duikt kom je ook veel dichterbij en zie je zoveel meer dan met snorkelen! We hebben echt de meest mooie vissen gezien de je je kunt voorstellen en het koraal was ook erg kleurrijk en mooi! Het duiken ging bij iedereen vlekkeloos en na 45min kwamen we weer boven water. We hebben uiteindelijk tot 9m diepte gedoken en ik kan wel zeggen dat dit echt een aanrader is! Ik heb ook al besloten met 2 anderen om onze padi (duikbruffet) te halen!! Heb er nu al zin in!! Na deze top ervaring moesten we alweer terug naar huis We hadden om 2pm de ferry terug, want we moesten vanaf Mersing weer om 6pm in Mersing zijn om de bus terug te nemen naar KL. Dit keer wel goed geslapen in de bus en we waren ongeveer om 1am thuis na dit top weekend!!

Doordeweeks gaan we nog altijd vaak de stad in om lekker te eten en gewoon te genieten van het leven hier!! We zijn ook al 2x naar de bios geweest wat hier echt geen drol kost (10RM – 2 eu). Het weekend daarna was mijn huisgenoot jarig (5mei). We hebben voor haar een suprise party georganiseerd wat natuurlijk weer uitliep op een top avond! Het afgelopen weekend weer een groot feest gehad, want er was nog iemand jarig van de groep. Het uitgaan is hier ook helemaal geweldig!!

Met stage gaat alles ook nog prima! Ik heb het de afgelopen week erg druk gehad met het organiseren van een event dat werd georganiseerd door ons bedrijf. Aangezien we maar met zijn 3en zijn moest ik ook erg veel doen hiervoor. Het event vond plaats op 10 Mei in het Inercontinental Hotel in Kuala Lumpur. Dit was echt een super deluxe 5 sterren hotel. Voor het event was ik de Emcee wat inhoudt dat ik het event moest starten/eindigen en elke spreker moest aankondigen. Dit was opzich best spannend, want het was in een soort conferentie zaal waar 70 man waren en ik stond daar in mijn uppie op het podium. Ik kreeg pas zenuwen toen ik op het podium stond, maar het is allemaal goed gegaan en ze vonden me al leuk toen ik zei dat ik uit NL kwam :P. Het event eindigde met een Internationaal buffet wat echt TE lekker was :D Het event was erg geslaagd en volgens mijn baas kon ik trots op mezelf zijn met wat ik nu al heb bereikt! Geeft je toch wel even een goed gevoel :D

Ik heb de foto’s van de afgelopen tijd gepost op mijn Facebook voor de mensen die ze willen zien ;) Aankomend weekend vliegen we naar Langkawi. Dit is volgens velen echt een party-island dus ik heb er veel zin in!!!

Hoe gaat het verder met jullie?

• 20 Mei 2012 - 14:29

Anky:

Hee globetrotter!

Intussen een rugzak vol verhalen; goed bezig man.
    Kom je 'ns een aziatisch etentje fabriceren als je terug bent in Hollanda?
    Enjoy your stay!