Apen, zebra's, gazelle's, nijlpaarden en een hond. - Reisverslag uit Nyahururu, Kenia van Geert Jan Hoornenborg - WaarBenJij.nu Apen, zebra's, gazelle's, nijlpaarden en een hond. - Reisverslag uit Nyahururu, Kenia van Geert Jan Hoornenborg - WaarBenJij.nu

Apen, zebra's, gazelle's, nijlpaarden en een hond.

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

20 November 2013 | Kenia, Nyahururu

6-11-2013
Vandaag had ik besloten om het internet eens wat verder op te zoeken. Ingrid had me al over een paar plekken in Nanyuki (groter dorp 40km ten noorden van Naro Moru) verteld waar het internet beter is. Ik daar dus s’ochtends vroeg al heen in de matatu om daar maar eens te kijken of het internet daadwerkelijk goed is. Na een helse rit in de altijd chaotische matatu’s na 1 uurtje aangekomen in Nanyuki waar ik in een soort internetcafé gratis wifi kon gebruiken. Ok de wifi was sneller vergeleken met de wifi in het guesthouse maar daar is ook alles mee gezegd. Na 2 uur wat dingen te hebben gedaan voor school kwam Ingrid er ook alweer aan, want we zouden samen ergens gaan lunchen. Ik snel nog een beetje afronden toen zij werd gebeld door een vriend van haar die in Naro Moru woont. Toen kwam ze ineens met de vraag: “Heb je ook zin om een week op een hond te passen, want Phillip gaat voor een week naar het buitenland?” Ik een beetje half antwoorden waarna ze zei dat hij in een super groot huis woont met SNEL INTERNET, flatscreen, grote badkamers en je kan zijn auto ook voor een week gebruiken! Uhmm ok ok, ik denk dat ik dat wel kan ja! Van het een kwam het ander en daar was Phillip al en zat ik in de auto richting zijn huis om de hond, genaamd Frodo, te ontmoeten. Hond was prima, huis was mega en het internet echt mega snel (normaal voor NL) dus een week verblijven in een villa was een feit! Phillip had me na een korte briefing over alles naar huis gebracht en donderdag en vrijdag ben ik aardig fanatiek bezig geweest met mijn werkplan voor mijn scriptie.

Op zaterdag ben ik in de ochtend eerst nog naar Joseph gegaan om een beetje te chillen en met John te ouwehoeren. S’middags werd ik opgehaald door Phillip en gingen we naar zijn huis. Hier heeft hij alles uitgelegd over het huis, frodo, security, schoonmakers etc. Hierna gingen we met de auto naar Nanyuki om nog een beetje boodschappen te doen, want het was ook een week waar ik weer voor mezelf moest gaan koken. De auto die ik kon gebruiken was een automaat en hier had ik nog nooit in gereden dus het was ook een soort oefenritje voor mij. Echt waar, tijdens het rijden hier moet je ogen in je achterhoofd hebben om alles te volgen want het is een grote chaos op de weg, waar mega veel gaten in zitten, en ze rijden ook nog een aan de linkerkant. Maar ok, alles overleefd en geen ongeluk gehad! S’avonds had Ingrid nog een pizza-night in Nanyuki georganiseerd waar ik nog veel andere expats heb leren kennen en de pizza smaakte erg goed na steeds al het lokale eten hier.

Op zondag een beetje uitgeslapen en films gekeken en aan het einde van de dag vertrok Phillip dus had ik het hele huis voor mezelf! De eerste nacht was wel echt even wennen, want het huis staat in een soort bos waar van alles rondloopt en sommige geluiden van de dieren die er rond lopen, zijn echt niet normaal. Maar ok, na de eerste 2 uur wakker gelegen te hebben toch in slaap gevallen. De hele week dat ik in het huis verbleef ben ik goed bezig geweest met mijn werkplan en het onderzoek. Voor de rest was ik druk met de hond uitlaten in het bos, skypen met familie en de series die ik in Nederland volgde terugkijken, want het internet was snel genoeg om ze online te kunnen kijken! Ik heb ook eindelijk kunnen skypen met mijn begeleider van school en die zag het wel goedkomen met het onderzoek dus alles liep eindelijk een beetje op rolletjes.

Op vrijdag kwam Phillip alweer vroeg terug in de ochtend en de hond heeft het overleeft dus ik had mijn taak goed gedaan! Aan het begin van de middag had hij me weer terug gebracht naar het guesthouse waar alle medewerkers me al half zaten op te wachten, want ze hadden zich echt doodverveeld in de week dat ik er niet was. Dus de rest van de dag een beetje lopen ouwehoeren met de medewerkers.

Het weekend kwam er weer aan en ik wou nu echt iets gaan ondernemen om ergens heen te gaan. Ik dus de lonelyplanet erbij gepakt en een beetje uitgezocht wat ik kon gaan doen. Ik had besloten om naar de Thomson’s Falls in Nyahururu te gaan en aangezien ik je altijd om je veiligheid hier moet denken had ik Joseph opgebeld om te vragen of hij mee wou. Het kwam er op neer dat hij geen geld had en hij wel mee wou tenzij ik alles betaalde. Dit is dus een beetje het irritante hier, want ze denken dat je rijk bent terwijl ik ook maar een student ben. Dus ik had besloten om dan maar in mijn eentje te gaan (wat veilig genoeg was).

Op zaterdag dus vroeg opgestaan en met de matatu richting Nyahururu gegaan. Dit was een rit van 3,5 uur waar ik ook nog eens 2x moest overstappen (in andere dorpjes) en je kan nagaan dat de mensen hier aardig panisch worden als ze een blanke zien dus dit was weer lekker chaotisch, maar ik vind het alleen maar hilarisch want je raakt er echt aan gewend. Rond 12 uur kwam ik aan in Nyahururu en vanaf was het nog 1km lopen naar de T-falls. Ik had niet echt verwachtingen en had ook geen idee hoe groot de waterval was, dus toen ik de waterval zag was ik echt onder de indruk! Het is wel de grootste waterval die ik tot nu toe heb gezien. Ik ben ook nog naar de voet van de waterval gelopen wat een tocht was van ongeveer een half uurtje; en het was aardig stijl naar beneden. Bij de voet waren veel scholieren dus een beetje met hun lopen ouwehoeren en de nodige foto’s genomen. Na de waterval ben ik nog naar een meer gelopen waar ik flamingo’s en nijlpaarden heb gespot. Hier ontmoette ik nog een local die een beetje zat te chillen en hij heeft me een beetje rondgeleid bij het meer en later zijn we nog het bos ingegaan om olifanten te spotten. Deze hebben we helaas niet kunnen vinden, maar ik ga nog een keer terug want hij wou mij wel gaan begeleiden naar de olifanten! Rond 4 uur weer terug gegaan met een rechtstreekse matatu naar Naro Moru. Dit was echt een top rit, want de weg was langs een national park dus tijdens de rit zebra’s, gazelle’s en buffels kunnen spotten terwijl je gewoon naar huis rijd, ideaal toch! Toen ik aankwam in Naro Moru werd ik nog gebeld door Njenga en heb ik nog een paar biertjes gedronken in een bar. Ik was aardig moe van de dag dus ik was al rond 8 uur weer terug naar huis gegaan waar het avondeten weer op me zat te wachten!

Op zondag had ik met Njenga afgesproken en natuurlijk begonnen we weer in een bar om 10:30. Ik vroeg of ze ook cola hadden, maar nee.. alleen bier dus ja dan wil je ook niet beledigend overkomen. Dus s’ochtends een keer vroeg aan het bier. Rond 1 uur gingen we naar Bantu, wat een heel relaxt bosgebied vlakbij Mount Kenya is. Hier hebben we de hele middag een beetje gerelaxt, lunch gehad en Olive Baboons gespot. De hel brak bijna los toen ze me bijna zouden aanvallen, omdat ik er iets te enthousiast op af liep maar alles ging goed. Rond 5 uur weer teruggegaan naar Naro Moru waar we nog een paar biertjes hadden gedaan in ‘een echte local pub’. Daar kwamen we een paar bekenden tegen dus het bleef alweer niet bij een paar en het was weer een top avond!

Gister ben ik nog met de mensen van de fabriek meegegaan om de ‘croton seeds’ voor de biodiesel op te halen. Dit is echt ideaal, want je helpt hun mee en je ziet hierdoor veel van de omgeving. Deze week moet ik weer 2 dagen oppassen op Frodo en voor de rest weer bezig met het onderzoek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert Jan

Actief sinds 29 Maart 2012
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 9568

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 01 Juli 2016

SE Asia

29 Oktober 2013 - 31 Maart 2014

Afstudeerproject HSHC

22 Maart 2012 - 31 Augustus 2012

Stage DRI Malaysia

Landen bezocht: