Living like a Kenyan!! - Reisverslag uit Nakuru, Kenia van Geert Jan Hoornenborg - WaarBenJij.nu Living like a Kenyan!! - Reisverslag uit Nakuru, Kenia van Geert Jan Hoornenborg - WaarBenJij.nu

Living like a Kenyan!!

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

20 December 2013 | Kenia, Nakuru

Jambo iedereen!

Het is alweer een tijd geleden dat ik een verhaal heb gepost en met dit verhaal hoop ik 5 weken in het kort te omschrijven. Ik weet nu al dat dit niet gaat lukken, want ik zou over elke dag wel een A4tje kunnen schrijven over alle (onnozele) dingen die ik mee maak. In het begin van de 5 weken heb ik nog een paar dagen op Frodo moeten passen en ben toen nog wel aardig fanatiek bezig geweest met het onderzoek. Het autorijden verliep allemaal prima en ik heb flink wat rondgetoerd aangezien de benzine kosten toch niet voor mij waren! Ik ben ook wat vaker in het weekend naar Nanyuki gegaan waar we op zaterdagavond een paar keer wat biertjes hebben gedaan in een internationale bar met wat jongere mensen uit Australië en Engeland die ik eerder al had leren kennen. Na een verjaardag van één van hen ben ik ook voor het eerst naar een discotheek in Kenya gegaan. Hier waren meer internationale mensen aangezien er veel expats wonen in Nanyuki en er bevind zich een Britse legerbasis. Het uitgaan was wel lachen en heel anders vergeleken met Nederlandse discotheken, maar ik moet toch zeggen dat ik de kroegen in Naro Moru met de locale mensen toch leuker vind!

Ik ben weer 3x mee geweest met Mayna en Njenga om ‘croton seeds’ op te halen. De eerste 2x gingen we naar Rui Ru waar de mensen me nu ook al herkennen en toen we er de laatste keer waren heeft een lokale man me wat rondgeleid door het bosgebied. Daarna zijn we naar de grotten gegaan die langs de rivier waren met de hele groep die bezig was met de croton seeds. Het was bloedheet die dag en ik had niet verwacht dat het een tocht van anderhalf uur zou worden maar het was het zeker waard. We moesten langs de rivier de berg afdalen en kwamen langs een paar watervallen, heilige bomen en uiteindelijk kwamen we uit bij de grotten. Ik vond de grotten wat tegenvallen, maar ze waren allemaal zo enthousiast over de grotten en de verhalen erover dat ik maar overdreef dat ze echt geweldig waren.

Afgelopen woensdag ben ik weer met Njenga en Mayna meegegaan om croton seeds op te halen ergens vlakbij Nakuru (ongeveer 4 uur heen vanaf Naro Moru). Ze hadden deze toch speciaal voor mij geregeld aangezien ik graag Lake Nakuru wou zien dus we gingen s’ochtends al vroeg weg. Het was een tocht door de central highlands en de rift valley (die van Israël tot Mozambique loopt) en langs een paar national parks waar we weer alle wilde dieren van Kenya konden bewonderen vanuit de auto! De natuur en uitzichten vanuit de bergen waren echt mooi om te zien en onderweg ook weer flink zitten onderhandelen voor souveniers! De wegen waren soms dramatisch en het was langer dan verwacht (trip van 9 uur) maar het was een geslaagde roadtrip.

De dagen wanneer ik niet veel op de planning heb staan, of geen zin heb om met mijn scriptie bezig te zijn (dat zijn er veel), worden altijd ingevuld met Joseph en Njenga. En als het aan Njenga ligt is dit altijd in een van de vele kroegen in Naro Moru. Ik vermaak me prima daar en we hebben een beetje een standaard groep waar we mee omgaan als we daar zijn dus ik ken de meesten nu wel. Ik help ook af en toe mee met de andere projecten van HSHC. Zo heb ik een dag in de fabriek van de croton seeds meegeholpen en met het nieuwe ‘vogel project’. Ze zijn nu vogels aan het fokken in het guesthouse en elke anderhalf week komen er 200 eieren uit met vogels die verzorgd moeten worden dus er is genoeg werk te doen!

Als ik bij Joseph en zijn gezin ben eet ik daar meestal en kijken we vaak een film of gaan we naar Nanyuki of Naro Moru waar we natuurlijk voor een ‘choma’ lunch met kachumbari en chapati gaan (echt mijn favoriete eten hier). Op een zondag ben ik ook naar zijn ouderlijk huis gegaan waar ik zijn zussen, moeder en grootmoeder heb ontmoet. Hier hebben we de hele dag een beetje gechilt, foto’s gekeken, verhalen van zijn familie gehoord en GEGETEN, moi. Zijn moeder kan echt mega goed koken en ze heeft me nog een keer uitgenodigd om mij te leren om chapati te maken! Dus iedereen, als ik terug ben en je hebt een keer zin in chapati: ‘Ik heb het geleerd van de beste, (en hoop dat het dan net zo goed wordt)’. Ik vond het echt tof dat ik bij hun thuis kon zijn, aangezien je echt kon zien hoe de locale mens echt leeft (zonder elektriciteit). Ik weet zeker dat hun het leuk vonden dat ik er was aangezien we veel hebben gelachen om de onnozele opvattingen/opmerkingen die ik had en omdat het soms aardig moeilijk was om de moeder te verstaan waardoor ik er de domste varianten van maakte (De meesten weten ook wel dat ik aardig domme opmerkingen kan hebben… :P)

Afgelopen weekend heb ik nog geholpen op een beurs met de verkoop van de Msitu chutneys. De beurs was in Nanyuki waar veel liefdadigheidsorganisaties waren en veel afrikaanse spullen en eten verkochten (zelfs Gouda kaas!). De beurs was erg geslaagd en ik vond het ook leuk om te doen aangezien we de mogelijkheid gaven om te proeven… Ik ben echt verslaafd aan de chutneys en ik hoop ook dat de volgende export markt Nederland wordt zodat ik het thuis ook kan kopen! Doordeweeks probeer ik minstens 2 á 3x in de week naar het cybercafé in Naro Moru te gaan om bezig te gaan met mijn onderzoek en ik moet zeggen dat dit nu wel aardig lukt!

Van tevoren toen ik weg ging had ik al besloten dat ik zelf ook 2 weken vakantie neem tijdens Kerst aangezien docenten dan toch niet reageren via de mail. Tijdens Kerst (22 – 26 december) ga ik met een groep van 15 Amerikanen Mount Kenya beklimmen (2 na hoogste berg van Afrika, na Kilimanjaro). Het is een tocht van 5 dagen door regenwoud, met de mogelijkheid om columbus apen, buffels, olifanten en veel vogels te zien, steengebergte en zelfs sneeuw! Ik heb al van veel mensen gehoord dat het een zware tocht is maar ik heb er echt veel zin in! Op 27 december ga pizza maken voor Joseph en zijn gezin, aangezien ze dit nog nooit hebben gehad en de Kerst nog een beetje vieren. Daarna ga ik voor oud & nieuw naar Njenga en zijn familie in Nairobi en waarschijnlijk kom ik dan ook wel achter het uitgaansleven/barleven van Nairobi! Prima vakantie dus!

In neem mijn mobiel (met skype) mee naar Nairobi dus in de tijd dat ik daar zit kan ik misschien wat meer skypen! Voor de mensen die ik niet meer spreek voor Kerst en Oud & Nieuw alvast Prettige Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar toegewenst vanuit Kenya!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert Jan

Actief sinds 29 Maart 2012
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 9590

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 01 Juli 2016

SE Asia

29 Oktober 2013 - 31 Maart 2014

Afstudeerproject HSHC

22 Maart 2012 - 31 Augustus 2012

Stage DRI Malaysia

Landen bezocht: